Press "Enter" to skip to content

Hvad er CS:GO Skin gambling? Og hvor er dilemmaet i det?

freya 0

csgoGrundet min politiske interesse i gambling, har jeg besluttet mig for at skrive et indlæg om den nuværende situation med CS:GO “skin” gamlbing. Jeg håber artiklen falder i god smag.

Udtrykket skin gambling kan komme som en overraskelse for mange en gambling entusiast og endda gamle eksperter i området. Dette skyldes, at Skin gambling er en meget ny udvikling, der fremkaldte interesse efter ‘Arms Deal Update’ i 2013, som tillod brugere at handle i virtuelle våbenskind på spillet og blev udråbt af beslutningstagerne som en af ​​de vigtigste opdateringer. Det er vigtigt, at før vi dykker ind i verden med Skin Gambling og dets lovlighed, har vi en korrekt forståelse for de parter, der er involveret i dette meget nichegruppe af Skin Gambling og derefter forstår, hvordan motoren kører.

‘Skin Gambling’: Hvordan virker det?

Lovlighed af CS: GO Skin Gambling Konceptet Skin Gambling dukkede op, da skindens pengeværdi blev opdaget på markedet, hvor der var en klar strøm af kunder, der var villige til at betale en bestemt pris for en given skin. Dette førte til etablering af hjemmesider, som nu gav skindene mulighed for at blive anvendt som erstatning for penge med det formål at spille. Dybest set kan enhver med en Steam-konto nu gamble de Skins, som de besidder på en række forskellige spil.

Et par af de tilstande, som Skins kan bruges til, er potbaserede spil, hvor brugerne deponerer skind i stedet for penge i puljen, hvor skindene bruges til at spille i normale kasinospil som poker, roulette osv. Og på sportsvæddemål. Interessant nok har Skin Gambling vokset sammen med væddeligheden for væddemål på resultatet af kampe mellem professionelle spillere af berømte computerspil som CS: GO og DOTA 2, der kaldes Esports-væddemål. Ikke overraskende er Skins også brugt til Esports væddemål og ofte betragtes både udviklingen af ​​Esports spil og Skin Gambling som sammenhængende med hinanden. Dette er dog kun i begrænset omfang, og esports væddemål er udbredt i mange lande med brug af rigtige penge. Skin Gambling er kun en lille del af det større Esport-væddemålsmarked, som har en række populære websteder, der tager spil med rigtige penge på resultatet af Esports kampe. Populariteten af ​​Esports seertal kan forstås af, at esports live streaming website, Twitch, hævder at se på omkring 100 millioner månedlige seere. Hele esports-gamblingmarkedet var på omkring 8 mia. USD i 2016.

Oprindelser af ‘Skins’

Verden af ​​’Skin Gambling’ og snarere udtrykket selv sporer sin oprindelse til spillet – Counter Strike: Global Offensive (CS: GO), et af de mest populære spil i Electronic gaming history. Spillet blev udviklet af ‘Valve Corporation’ (‘Valve’), der blev oprettet i henhold til lovgivningen i Washington, USA. Valve har også designet en separat markedsplads kaldet Steam Community Market (‘Steam’), som tillod brugere at købe virtuelle genstande til rigtige penge og også handle i disse varer med andre brugere. Inden for spillet introducerede CS: GO, Valve et system for objektdråben med jævne mellemrum for spillerne. De faldne genstande skulle låses op ved køb af en ‘nøgle’ ​​fra dampmarkedet eller via handel. Varefaldet var våben og våbenskind, der nu betegnes som bare Skins. Skindene var ikke in-game våben, som havde et værktøj, men bare givet et unikt udseende til våben som knive eller våben.

Det virkelige mesterløb fra Valve i denne forbindelse var, at Steam var forsynet med en API, som kan bruges til at integrere tjenesten på andre platforme. Dette resulterede i væksten af ​​en række hjemmesider, som tillod at logge ind på Steam-kontoen for handel med ‘Skins’ mellem CS: GO-entusiaster. Over tid, på grund af sjældenheden af ​​visse Skins, et marked opbygget som tillod salg og køb af Skins for rigtige penge. Stærkt på grund af populariteten af ​​spillet og kendskabet til sjældenheden af ​​visse Skins, blomstrede markedet med et par sjældne Skins værdiansat til over tusind dollars. Ventil derimod fortsætter med at drage fordel af en stigning i transaktionen på markedet, da den modtager en vis procentuel nedskæring fra alle transaktioner, der finder sted på markedet.

De juridiske nuancer af Skin Gambling

Det nye marked for Skin Gambling har kastet åbne spændende spørgsmål om lovligheden for regeringernes trojka, promotorer på gamblingwebstederne og også skaberne af spillet, Valve. Spillerne selv betragtes ikke her, fordi de er forbrugerne og ikke regulatorer af produktet.

Hvor stor er Skin Gambling?

Selvom begrebet Skins er en ny udvikling, er markedet for Skin Gambling vokset eksponentielt i løbet af få år. Det anslås, at mere end 38 millioner mennesker besøgte hjemmesiden CSGOlounge.com i marts 2016. Af det samlede esports-spilmarked på USD 8 milliarder i 2016 var omkring USD 7,4 milliarder gennem Skin Gambling, og kun omkring 600 mio. USD blev spillet igennem kontanter.

Det er lige så langt ude som LeoVegas, som er begyndt at bruge Uffe Holm som maskot.